Har du en hjemmeside eller webshop, så er der helt sikkert flere søgeord som du gerne vil vises for når dine kunder laver en søgning på Google.
Det kan f.eks. være du har en frisør salon i Aalborg og gerne vil vises på søgninger som frisør Aalborg, pris på klipning aalborg osv. Men hvad skal der til for at det er lige netop din side der vises som et af de første resultater frem for en af dine konkurrenters? Dem hjemmesider som ofte vises på forskellige søgninger er ofte godt optimeret og målrettet de forskellige søgninger. Det at optimere en hjemmeside for at forbedre chancerne at at den vises på bestemte søgninger kaldes søgemaskineoptimering og omtales ofte som SEO.
Hvad er søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering er en række teknikker der benyttes for at opnå større synlighed på søgemaskinerne. F.eks. ved optimering af indhold, interne og eksterne links. Typisk bliver søgemaskineoptimering delt ind i teknisk søgemaskineoptimering, On Page søgemaskineoptimering og Off Page søgemaskineoptimering. Alt dette er blot en del af begrebet søgemaskineoptimering. Så lad os prøve at se hvad disse punkter dækker over, og hvordan du søgeoptimere din hjemmeside for at forbedre placeringerne.
Læs også: Søgeoptimering af hjemmeside
Teknisk søgemaskineoptimering
Den tekniske optimering af din hjemmeside eller webshop dækker over en lang række aspekter som eksempelvis:
- Find og ret crawl fejl
- Sørg for at hjemmesiden er mobilvenlig
- Find og ret ugyldige links
- Sørg for at hjemmesiden loader hurtigt
- Brug af Schema
- Brug en god intern link struktur
- Sørg for at have unikt indhold på alle sider
Alle disse punkter og mange flere er med til at sørger for at din hjemmeside bliver præsenteret for søgemaskinerne præcis som de gerne vil have det, og dermed har nemt ved at crawle din side og få en ide om hvilke områder den tilhører.
Læs også: Hvad er onpage søgemaskineoptimering
On Page søgemaskineoptimering
Udover alle de forskellige ting som høre under teknisk søgemaskineoptimering, så er der selvfølgelig også selve indholdet. Hvis indholdet ikke er godt nok, så er chancen for at det er din hjemmeside søgemaskinerne syntes er mest relevant, ret lille.
Så for de sider du gerne vil have mere synlige i søgemaskinerne er det vigtigt at de har nok indhold til at belyse et område ordenligt. Dette betyder i praktisk at du har 400-2000 ord på siden, gerne nogle billeder eller videoer. At indholdet er delt fint op i afsnit og du ikke overdriver brugen af de søgeord du gerne vil søgeoptimere i mod.
Men On Page søgemaskineoptimering handler også om hvor du bruger de forskellige søgeord, er de er i side titlen, på forskellige overskrifter på siden, i indholdet, URL’en, billede alt tags osv. Onpage optimering er en af de vigtigste aspekter inden for Google søgemaskineoptimering.
Læs også: Google Søgemaskineoptimering
Off Page søgemaskineoptimering
Nu har vi se på de faktorer som du selv kan kontrollere på din hjemmeside, og søgeoptimere så søgemaskinerne kan se at dit indhold er rigtig godt. Men er der bare lidt konkurrence inden for dit område, så er chancen for at du kommer i top med Onpage SEO eller Teknisk SEO alene ikke ret stor. For selvom dit indhold og din hjemmeside er maksimalt optimeret, så vil søgemaskinerne gerne vises indhold fra sider de har tiltro til og som har en hvis autoritet. Som ny hjemmeside kan det være svært at overbevise søgemaskinerne om at det har du da.
Et af de vigtigste signaler søgemaskinerne benytter for at vurdere en hjemmesides troværdighed og autoritet er hvor mange som linker til en side, og ikke mindst hvem som linker. En link til en hjemmeside svar lidt til en Like på de sociale medier, og jo flere Likes du har, jo mere populær er din side hvis man skal sige det groft. Her skal du så bare have i mente at ikke alle links tæller lige meget. Der er stor forskel på om du får en links fra et stort firma som Microsoft eller en lokal blomster butik. Det er heller ikke lige gyldigt hvad emne siden der linker til dig omhandler. Jo tættere mere beslægtet din hjemmeside er med den side som linker til dig – jo bedre er det.
Dette var en lille introduktion til søgeoptimering, hvor vi håber du blev lidt klogere på – Hvad er søgemaskineoptimering.