Har du en hjemmeside, så er du sikkert som de fleste interesseret i at der kommer så mange besøgende som muligt ind på hjemmesiden. Vel og mærke hvis vi taler relevante besøgende. Og et af de steder hvor der ofte kommer mest relevant trafik fra er Google’s søgemaskine. Derfor er der inden for de fleste områder stor kamp om at ligge godt placeret på de søgeord der er vigtige for ens virksomhed. For at komme frem på disse placeringer er det som regel nødvendigt med søgeoptimering af sin hjemmeside. Dette gøres typisk ved man får lavet en søgeordsanalyse og så efterfølgende optimere sin hjemmeside for de ord man finder frem til i søgeordsanalysen. Det at optimere sin hjemmeside til at blive bedre placeret i søgemaskinerne kaldes søgemaskineoptimering eller SEO. Hvad enten det er lokalt som i Aalborg, regionalt som i Nordjylland eller i hele landet.
læs også: SEO Nordjylland
Søgeoptimering af hjemmeside
Hvilke ting er det så som du skal optimere på når din hjemmeside skal søgeoptimeres? Søgeoptimering af hjemmesider består typisk af følgende elementer, som vi efterfølgende prøver at se lidt nærmere på.
- Søgeordsanalyse
- On Page SEO optimering
- Teknisk søgemaskineoptimering
- Linkbuilding
Men lad os ligge ud med første punkt på listen.
Søgeordsanalyse
En søgeordsanalyse består i at man kigger lidt hvilke ord som der typisk søges på når folk skal finde den ydelse eller produkt som du sælger, og så ser om der er nok månedelig søgninger på dette ord elle sætning til at det giver mening at søgeoptimere sin hjemmeside mod det.
Har du f.eks. et Webbureau i Aalborg kunne det være søgeord som:
- Ny hjemmeside
- Webbureau Aalborg
- Webdesigner Aalborg
- Pris hjemmeside
- Hvad koster en ny hjemmeside?
og en masse andre ligende ord. Så undersøges der, hvor mange som i gennemsnit søger på de forskellige ord, og hvor relevante de er for ens virksomhed. Næste trin vil være at ser nærmere på konkurrencen for de forskellige søgeord, og se om det overhoved vil kunne betale sig at forsøge at komme i top 10 for et givent søgeord. Kommer man som ny spiller ind på at marked med stor konkurrence kan det være rigtig svært (eller dyrt) at komme blandt de første resultater på de bedste søgeord, og kan det være at man må nøjes med at fokusere på nogle af de mindre søgeord i første omgang.
Læs mere: On Page SEO optimering
On Page SEO optimering
En af de vigtigste elementer inden for søgemaskineoptimering er On page optimering, som dækker over selv indholdet der på en specifik side, og hvordan de forskellige søgeord er brugt på siden. Her er det vigtigt at søgeordet indgår i side titlen, overskriften, indholdet, forskellige tags osv.
Du skal også have nok indhold på siden i form af tekst, billeder eller videoer, som gør at søgemaskinerne syntes at din side faktisk har noget relevant at byde ind med. Uden godt on page seo optimering kan det være rigtig svært at opnå gode placeringer, også selvom de andre områder inden for søgeoptimering er rigtig gode. En god onpage optimering er derfor et rigtig godt sted at starte. Når du on page optimere, så husk at skriv indhold som de besøgende får glæde af og ikke kun målrettet søgemaskinerne.
Teknisk søgemaskineoptimering
Den tekniske søgeoptimering handler om de mange forskellige tekniske tiltag du kan lave på din hjemmeside, så søgemaskinerne har nemmere ved at crawle dit website og dermed finde ud af hvad hele hjemmesiden omhandler. Det er ting som brugen af canonical urls i tilfælde af ens indhold på flere sider, at hjemmesiden vises hurtigt, du bruger en korrekt url struktur, intern link struktur, om du bruger https frem for http og mange andre ting som alt sammen også kan påvirke dine placeringer på Google.
Læs også: Hvad koster søgemaskineoptimering?
Linkbuilding eller Off page søgemaskineoptimering
Det sidste punkt inden for søgeoptimering af hjemmeside, er linkbuilding som dækker over hvilke eksterne sider som der linker ind til din hjemmeside. Har en større hjemmeside som f.eks. politiken.dk skrevet en artikel om et produkt eller ydelse du sælger og smidt en link ind til din hjemmeside, så er der en rigtig god chance for at denne link kan være med at give dig bedre placeringer på søgemaskinerne (så frem din onpage seo og teknisk søgemaskineoptimering er i orden).
En god måde at få nogle gode backlinks på, kan være at få samarbejdspartnere fra samme branche til at link til dig, eller hvis du har en webshop, komme på din leverandørs liste over forhandlere. Det gælder om at få relevante links og ikke blot en masse tilfældige backlinks af dårlig kvalitet.
Her kan dit SEO firma ofte hjælpe med løbende at skaffe god kvalitets link til din hjemmeside, så du til sidst opnår de placeringer som du gerne vil have.
Nu burde du have en lidt bedre ide om hvad søgeoptimering af hjemmeside dækker over. Husk at søgeoptimering ikke er noget du lavet i et par måneder og så slapper af når du er blivet lidt mere synlig. Dine konkurrenter arbejder også med søgemaskineoptimering lbøende, og hvis de er mere effektive end dig, ender du med at de overtager dine placeringer.