Lokal synlighed er en vigtig del af de flest virksomheders markedsføring strategi.
Det kan være alt lige fra online synlighed på søgemaskinerne eller et banner på busserne.
Det gælder her om at informere lokal området om at i eksisterer, og gøre dem opmærksomme på de produkter eller ydelser i tilbyder. Bor du i en større by som Aalborg, Frederikshavn eller Hjørring så kan det være svært at skille sig ud fra mængden. Hvad enten du tilbyder folk en ny hjemmeside, eller pudser deres vinduer så er der masser af andre firmaer inden for samme branche. Mange vælger at hyre et lokalt marketing firma til at løse opgaven og søger f.eks. efter webbureau Online marketing Aalborg eller SEO Aalborg. Andre derimod vælger selv at prøve kræfter med sin digitale markedsføring, så hvilke tiltag kan du selv gøre for at skille dig ud og gøre det nemmere for folk at finde dig?
Lad os se lidt på nogle af de metoder der kan bruges til at øge din lokale synlighed.
Lokal SEO
Et oplagt valg er benytte sig af lokal SEO optimering. Her optimere du din hjemmeside så du dukker frem på relevante søgninger på Google, Bing, Duckduckgo eller Yahoo. Søger en bruger f.eks. på webburea Aalborg – vil du som webburea gerne kunne findes blandt de første 10 resultater.
Problemet med SEO er at det kræver tid og resourcer at opnå de gode placeringer, og når man er kommet dertil, så skal der stadig bruges tid på at vedligeholde sine placeringer. Et godt SEO eller marketing firma kan som regel få dig godt op på søgemaskinerne, men i mange tilfælde når arbejdet stopper, begynder man langsomt at miste placeringen igen, efter som dine backlinks naturligt forsvinder eller konkurrenter øger deres indsats. Der er både fordele og ulemper ved SEO, men i langt de fleste tilfælde bør det være en fast del af din marketing strategi.
En af de helt store fordele ved lokal søgemaskineoptimering, er at søgetrafikken fra lokale søgninger er ofte af høj kvalitet og konverterer rigtig godt. Derfor giver det i mange tilfælge mere mening at fokusere på den lokale trafik frem for hele landet.
Se også vores side om Aalborg Markedsføring
Skal vi også hjælpe din virksomhed med at få mere lokal synlighed ?
Sociale Medier
Sociale medier kan også være en god måde at nå ud til flere lokale brugere på, især hvis du er aktiv på de medier som er relevante for dig og kan engagere dine kunder der.
Her har du mulighed for at bygge en gruppe af følgere op, som du nemt kan du ud til med nyheder, tilbud osv.
Lokale konkurrencer og begivenheder er ofte en let måde at gøre opmærksom på at du findes og hvad du laver.
Mange firmaer kan med fordel inkludere sociale medier som en fast del af deres online marketing.
Ulempen ved sociale medier, er at det mange gange kan være svært at finde tiden til at holde sine sider aktive og have god bruger engagement.
Selvom det bestemt at muligt at sælge sine ydelser eller produkter på de sociale medier, så er det for mange mest en mulighed for at gøre opmærksom på sig selv, og dermed påvirke brugerne til måske senere at blive en kunde hos dig.
De fleste som besøger de sociale medier, er der ikke for at købe en ny ipad, eller hyre en tømrer et par timer. De er der for at slappe af og har som regel slet ikke køb i tankerne. Derfor er det typisk også svære at sælge noget ind til en bruger på et social medie, frem for en som aktiv søger efter en billig tablet på søgemaskinerne.
Google My Business
Handler du med lokale kunder, så bør du som minimum have en korrekt opsat Google My Business profil. Her kan dine kunder hurtigt få et overblik over dine kontakt information, åbningstider og andre relevante oplysninger når de søger på dit firma eller i nogle tilfælde på de produkter eller ydelser du tilbyder.
Bor du i en større by som Aalborg kan det være svært at blive vist på sine kerneydelser grundet konkurrencen, men er det tale om en mindre by som f.eks Vodskov så er det en god chance for at du dukker frem når folk blot søger på de ydelser du tilbyder eller produkter du sælger – eksempelvis Hals auto eller Gandrup VVS.
Google My business påvirker også hvordan du bliver vist på Google kort og Google Places, så har du et lokalt firma, så er Goolge My Business eller GMB som det også omtales, rigtig vigtigt at få opsat korrekt.
En anden fordel ved Google My Business, er at du når du bliver vist, ikke kun kan få relevante oplysninger vist hurtigt for dine kunder, men i mange tilfælde vil dine kunde anmeldelser også blive vist her, og dermed kunne påvirke kundens valg allerede inden vedkommende har klikket sig ind på din hjemmeside.
Google my Business er både en god kilde til mere kvalitets trafik på din hjemmeside, men også en god service til dine kunder.
Google Maps
Google er i stigende grad begyndt at vise resultater fra Google Maps når folk søger lokalt efter ydelser, placeringer eller produkter. Laver du for eksempel en søgning på frisør vejgård, så ser du en liste over de 3 frisører som Google vurderer er mest populære. Dette kan være et rigtig alternativ til SEO optimering.
Med lokal Google map optimering er det muligt at forbedre sine placeringer på Google Maps og dermed få mere trafik ind denne vej. Faktisk er der en ret stor del af dem som søger en lokal virksomhed eller produkt, som vælger at klikke sig ind på en af de 3 virksomheder der vises i Google Maps eller Google Places som det også kaldes når det er på forsiden af Google. Så det vil i mange tilfælde give rigtig god mening a optimere her til.
Online marketing Aalborg
Dette var et par eksempler på nogle af de mere populære kilder til at øge din lokale synlighed, og som bør være en del af din online marketing strategi.
Grundlæggende så gælder online marketing jo om at få dit budskab ud til dine brugere, der hvor de færdes på internettet. Derfor er det også vigtigt at vælge den helt rigtige strategi inden for digital marketing, så du ikke spilder dit budget på at blive vist de steder hvor dem som er interesseret i dine produkter eller ydelser sjældent kommer. Vi har f.eks. før set eksempler på en lokal tømrer forretning i Aalborg som benytter Google Ads reklamer på Sjælland, hvilket jo umiddelbart nok ikke er den bedste måde at bruge sine marketing penge. Så ønsker du at gøre brug af online marketing, hvad enten det er i Aalborg, Århus, Nørresundby eller hvor det nu engang er relevant, så start altid med at få kortlagt hvor dine kunder færdes på Internettet og hvordan du bedst muligt får dit budskab ud til dem.
Spørgsmålet er så bare om det er noget du selv vil give dig i kast med, eller hyre et online marketing firma ind til opgaven.
Tak for en god artikel. Vi har selv lige fået SEO optimeret vores hjemmeside af et marketing firma her i Vodskov og kan bestemt mærke en forskel i antallet af henvendelser fra lokal miljøet. Det har gjort jeg selv har fået lyst til at gøre lidt mere for hjemmesiden, så mit spørgsmål er – kan det betale sig også optimere på vores Google Business side, eller er det nok blot at søgeoptimere hjemmesiden?
Hej Lars, hvis du ikke skal bruge alt for mange ressourcer på at få din Google Business side op, så syntes jeg bestemt det er værd at overveje. En ekstra placering på side 1 er med til at gøre din virksomhed endnu mere synlig, eller du har mulighed for at optimere til nogle andre relevante søgeord som du måske ikke benytter på din hjemmeside.