Ifølge en ny undersøgelse går flere og flere firmaer væk fra Facebook annoncer og flytter deres aktiviteter over på Instagram og LinkedIn i stedet. Det mest interessant i denne undersøgelse er at rapporten viser, at LinkedIn oplevede en stigning på hele 212 procent i til annonceudgifter sammenlignet med en stigning på 204 procent for Instagram.
Hvordan kan LinkedIn annoncering sammenlignes med Facebook annoncering?
En rapport fra det amerikanske firma Demandware viser, at 71 procent af B2B-marketingfolk bruger LinkedIn som en del af deres reklamestrategi når de skal nå ud til nye virksomheder. Både LinkedIn-annoncer og Facebook-annoncer giver marketingfolk muligheden for at målrette kampagner efter demografi som køn, alder eller en geografisk placering. Imidlertid kan LinkedIn annoncer, i modsætning til Facebook annoncer, målrettes mod et publikum baseret på industri og erhverv.
”Selvom annoncer, der vises på LinkedIn, ikke adskiller sig meget fra dem, som man finder på Facebook eller Instagram, er den helt store forskel at LinkedIn annonce giver et mere målrettet publikum der er fordelt på nogle temmelig unikke og effektive datapunkter som uddannelse, skillset, arbejdsgiver og industri. Dette er noget som de andre sociale mediesider ikke kan klare lige så præcist som LinkedIn.
Derudover er LinkedIn et uundværligt professionelt stykke værktøj der er godt til netværkssamarbejde og opbygning af brandmærker. På LinkedIn har fagfolk adgang til indhold der kan hjælpe dem med at tage forretningsbeslutninger og meget mere. Netop fordi LinkedIn er skræddersyet til brugernes professionelle behov er B2B annoncering betydelig lettere på Instagram. På samme tid er annoncer der vises derpå betydelig færre og mindre iøjnefaldende end de er på Facebook, dette gør at de ikke på samme måde forstyrrer brugeren, når der er logget på for at for at indsigtsfuldt, engagerende og pålideligt professionelt indhold. Noget man typisk ikke finder på andre sociale medier. Dette gør LinkedIn marketing til et meget effektivt medie inden for B2B.
Læs også: Få hjælp til LinkedIn marketing
Er LinkedIn annoncering for alle?
Reklame på LinkedIn er som sagt ekstremt populære i B2B-sammenhæng, og er en god kanal inden for B2B brading. Annoncer på LinkedIn er fantastiske til B2B-virksomheder, især hvis annoncerne ikke rigtig fungerer på en forbruger social medie som Facebook. Med et publikum af erhvervsleder er LinkedIn en effektiv platform for B2B-virksomheder til at målrette mod de specifikke typer virksomheder de har brug for at nå ud til med deres produkter eller ydelser.
Da LinkedIn imidlertid er et professionelt netværk, er LinkedIn annoncering til B2C langt fra lige så effektive. Det er her platforme som Facebook og Instagram giver en højere ROI i B2C-marketing.
LinkedIn er en professionel platform til arbejdspladsen, og et af de få sociale medieplatforme, som selskaber tillader adgang til på deres arbejdscomputere, hvor i mod flere og flere virksomheder blokerer for brugen af Facebook på arbejdspladsen.
Læs også: Kan Facebook bruges af mindre virksomheder
Fordele ved LinkedIn annoncering
LinkedIn-annoncer har hjulpet mange firmaer med at generere nye kunde emner via deres annoncer, og på den måde skabe opmærksomhed omkring deres brand. Facebook annoncer giver også denne mulighed, men mere på B2C-fronten. En betydelig fordel som LinkedIn-annoncer har, er at de kan skabe autentiske annoncer. Den ene fordel, som LinkedIn har i forhold til andre sociale medier, er at det er den eneste sociale mediekilde, der virkelig kan få reklamer til at se ud som indhold og ikke blot en betalt annonce.
Dette skyldes at du kan lave en annonce der laves som et profilopslag på den måde vil din annonce se organisk ud og ikke fremstå spammet og som en synlig annonce.
Den autentiske karakter en LinkedIn annoncer har kan hjælpe med at skabe mere engagement og kommentarer i sammenligning med annoncer på Instagram og Facebook.
En anden fordel ved at reklamere på LinkedIn er en række forskellige unikke reklamemuligheder. LinkedIn tilbyder nemlig sponsoreret indhold, tekstannoncer og sponsoreret InMail. På LinkedIn er det er en klar købsfordel at du har disse forskellige annoncer formater.
Den bedste annoncer from på Linkedin er helt klart den der hedder sponsorerede indlæg. Sponsorerede indlæg er en fantastisk måde at nå et kvalificeret publikum på, der med stor sandsynlighed svare på dit indhold, da det bliver præsenteret for dem på en mere sofistikeret måde end en normal reklame vil vises på.
Så her i 2019 er LinkedIn stadig en effektive kilde til B2B annoncering og marketing.