Alle firmaer vil gerne til top på Google for de søgninger som er relevant for deres firma. Hvad enten du har en webshop der sælger mobiltelefoner eller er et lokalt webbureau fra Nordjylland der laver hjemmesider, så er det vigtigt at søgemaskinerne viser din hjemmeside blandet de første resultater for de søgninger der er vigtigst for dig. Men hvordan kan du optimere din hjemmeside så Google bedre lide den, og dermed belønner dig med bedre placeringer? I dag ser vi lidt nærmere på enmet – søgemaskineoptimering Google
Søgemaskineoptimering Google
Når vi snakker søgemaskiner så er Google den altdominerende faktor. Med over 95% af alle søgninger giver det i de fleste tilfælde ikke ret meget mening at optimere specifikt mod Bing, Yahoo eller de mange endnu mindre søgemaskiner.
Så hvordan kan du søgeoptimere din hjemmeside, så den opnår bedre placeringer på Google og dermed får mere organisk trafik ind? Lad os start med at se nærmere på hvad organiske resultater er.
På billedet herover ser vi et eksempel på en Google søgning på søgeordet brugt mazda og de resultater der kommer frem.
Den øverste kasse er en betalt annonoce via Google Ads. Google Ads kan være en god måde til at blive vist for de resultater du endnu ikke ligger i top på, eller som et suppliment til SEO.
Den næste kasse er det første organiske resultat, det er her du bliver vist skulle du ligge i top på et søgeord.
De 3 kasse er Google Placeres, som viser de lokale virksomehder Google finder mest relevant for denne søgning.
Under Google places kommer så de sidste 9 organiske resultater som vises på side 1.
I denne artikel fokusere vi på hvordan du kan forbedre dine organiske placeringer og måske komme op og ligge #1 på søgeord som er vigtige for dig.
Læs også: Søgeoptimering af hjemmeside
Søgeoptimering af din hjemmeside
For at overbevise Google om at det netop er din hjemmeside det er den mest relevante en given søgning er det nødvendig at søgeoptimere din hjemmeside målrettet de søgeord du gerne vil findes på. Så en god ide er altid at starte med at få lavet en søgeordsanalyse over de søgeord der er vigtige for dit firma og hvor mange søgninger der typisk er på søgeordene.
Det første trin i Google søgemaskineoptimering er at få lavet nogle gode undersider eller landingpages for de forskellige ord du gene vil findes på. Hver af disse sider optimeres så efterfølgende for 1-3 søgeord. Det kan f.eks. være Webbureau Aalborg, Web Bureau Aalborg og Webbureau Nordjylland, eller Google Ads, Google Ads Nørresundby (eller hvor du nu engang har firma adresse), Hvad koster Google Ads, Hvad er Google Ads?
Her skal du have nok indhold på siderne til at Google syntes de er relevante nok at vise for de søgenede, både i form af tekst, billeder og evt. videoer eller andet relevant indhold.
Det er også vigtigt at du benytter de søgeord du gene vil vises for de rigtige steder på siden. Som f.eks. i en overskift eller 2. I sidens title, og selvfølgelig i selve indholdet. Brug af schema og interne links er efterhånden også en vigtig del af onpage optimeringen, hvis konkurrencen er stor.
Læs også: Hvad er søgemaskineoptimering
Næste punkt når du skal søgemaskineoptimering til Google er at sørge for at kvaliteten af hele websitet er i orden. Det vil at din hjemmeside er mobil venlig, at den loader hurtigt, er nem for Google at crawle og indeksere. Har du flere siden med næsten identisk indhold, som f.eks. hvis du har en webshop mere flere ens produkter hvor der blot er farve eller størrelse der adskiller dem, kan du med fordel benytte canonical url tags, for at udgå straf for identisk indhold. Google elsker unikt indhold, så det at genbruge indhold er et stort No Go.
Til sidste skal du i gang med at overbevise Google om at din hjemmeside er troværdig og en autoritet inden for dit område. Den nemmeste måde at gøre dette på, er ved at få nogle links ind til din hjemmeside fra andre hjemmesider. Jo større og mere kendte hjemmesider du kan få til at linke til dig jo bedre er det som regel. Det er også altid en god ide at få links fra samme niche som du selv er i. Så har du et autoværksted, så tæller en link fra en bilforhandler ofte mere end en link fra din brors tømrer hjemmeside. Dette del kaldes også Off page SEO eller Linkbuilding.
Læs også: Hvad er linkbuilding
Alt dette hører ind under begrebet Google søgemaskineoptimering og kan hvis gjort rigtigt gøre at det er din hjemmeside der bliver vist i søgningerne frem for dine konkurrenters. Grunden til at alle har så stor fokus på Google Søgeoptimering, er at den organiske trafik du får ind fra søgemaskinerne konvertere rigtig godt, da det er personer som aktivt søger efter et produkt og ydelse. Og er det noget som du kan tilbyde dem, og er dine priser ikke for dyre, så er det gode chancer for at vedkommende bliver en kunde hos dig.