Shopware 6 er en af de nyeste og mest effektive E-commerce løsninger til mellemstore virksomheder. Den første version af Shopware går helt tilbage til 2004, så selve firmaet bag systemet er bestemt ikke nyt. Shopware har i mange år været et af de mest benyttede webshop systemer i Tyskland, men det er først inden for de senere år Shopware er begyndt at promovere systemet uden for Tyskland også.
I takt med at Magento i større grad er gået over til Enterprise løsninger, opstod der et hul i markedet da mange af de eksisterende webshop platforme slet ikke er effektive nok til de krav som mange virksomheder har. Det hul forsøger Shopware at dække med deres nyeste udgivelse – Shopware 6.
Men hvad er det som gør at Shopware 6 er så attraktiv en løsning inden for E-commerce systemer? Lad os se lidt på fordelene ved dette shop system.
Fordele ved Shopware 6
Salgskanaler: Opret forskellige salgskanaler baseret på sprog, lande, enheder og meget mere.
Dynamisk: Vis forskellige undersider, produkter, priser til forskellige typer af brugere.
Fleksibilitet: API-first-tilgangen giver dig gode muligheder for at øge salget. Shopware har nogle unikke funktioner til at forbedre ydeevnen i din butik.
Hastighed: Shopware 6 er et af de hurtigste webshop systemer – både på frontend og backend delen.
Sikkerhed: Alt tjekkes grundigt inden det bliver gjort tilgængeligt for webshop-ejeren. Der er stor fokus på sikkerheden hver gang systemet opdateres. Dette giver en uovertruffen sikkerhed og stabilitet.
Internationalt samarbejde: Den seneste version af Shopware 6 er udviklet med et stort fællesskab af dygtige udviklere, designere og forhandlere.
Omkostningseffektiv: Systemet har lave ejeromkostninger sammenlignet med andre e-handelsplatforme.
Funktioner: Som standard kommer Shopware med masser af brugbare funktioner, uden behov for ekstramoduler. Ting som produktfiltre, kundegrupper, sprogstyring m.m.
Der kommer nye opdateringer til Shopware hver måned som bidrager med ekstra funktionalitet, bedre performance og andre optimeringer.
Ulemper ved Shopware 6
Ingen system er helt uden ulemper, så lad også se på nogle af negative sider ved et system som Shopware 6.
Opstartspris: I modsætning til mindre systemer som WooCommerce, Smartweb, Shopify osv. er udviklingsomkostningerne og licensen ved en Shopware shop noget højere. Til gengæld er driftsomkostningerne i mange tilfælde lavere end flere andre systemer.
Sprog: Selvom Shopware er ved at være godt med internationalt, så er det stadig en stor del af den information der findes om Shopware som er på Tysk. En stor del af de udviklingsforum som også findes, er også på Tysk.
Integrationer: Selvom der efterhånden er udviklet integrationer til mange større ydelser, er der stadig en del firmaer som endnu ikke understøttes i Shopware. F.eks. nogle mindre fragtfirmaer og betalingsgateways. Dog ser vi en kraftig vækst i platforme som efterhånden understøtter dette shopping system.
Hvem har brug for en Shopware 6 løsning?
Er du en mindre nystartet virksomheder, som sælger standard produkter i Danmark inden for B2C sektoren så vil du i mange tilfælde være bedre stillet med en WooCommerce løsning. Den løsning er betydelig billigere, og nemmere at komme i gang med.
Har du derimod brug for system som er hurtigere at arbejde med. Har langt bedre understøttelse for flere sprog, valutaer, domæner, B2B kundegrupper, dynamiske pris regler, kan skaleres i lang større grad, så vil en Shopware shop være langt mere oplagt.
Lad os se på et par eksempler hvor en Shopware løsning vil være oplagt.
Senge forhandleren Sleep Well sælger senge til privat kunder og erhvervskunder. Hver seng kan tilpasses i farve, madras type, topmadras, gavl, type af ben, længde, bredde og flere andre parameter.
Alle disse mange varianter, gør at de fleste systemer vil have svært ved at håndtere et sådant produkt uden at det påvirker hastigheden kraftigt i mange traditionelle shopping systemer. I Shopware vil dette ikke være noget problem.
Her har Sleep Well også mulighed for at vise en pris til privat kunder (og dem som ikke er logget ind), en anden pris til underleverandør 1, en endnu bedre pris til underleverandør 2 osv. Det vil også være muligt at opsætte således at underleverandør 1, ikke har adgang alle de produkter som underleverandør 2 har adgang til.
Elektronik forhandleren Buzz sælger elektroniske komponenter i hele norden. Han har siderne BuzzEletronics.dk, BuzzEletronics.se og BuzzEletronics.no. Derudover har han firmaet BuzzComponents.de som sælger en lille del af disse vare i Tyskland. Designet på alle BuzzElectronics siderne skal være ens, mens BuzzComponents skal have et unikt design i andre farver.
Et setup som vil kræve en del tilpasning i de fleste systemer. I Shopware er dette en standard del af systemet hvor, hvert land tilføjes som en specifik salgskanal der har sit eget grafisk tema, sprog, valuta, momssatser og produktområde.
Franks Fitness sælger fitnessudstyr online i Danmark. Han har brug for et system der er lynhurtigt, både når han konstant sidder og opdaterer vare i backenden, men også et system som viser siderne hurtigt når kunden er inde og kigge produkter. En anden ting som er vigtig for Frank, er at systemet er godt SEO optimeret, da en stor del af hans salg kommer fra organiske besøgende. Han overvejer på sigt at udvide til også at sælge i andre lande.
Også her vil Shopware være et ideelt valg, da det opfylder alle Franks krav. Shopware er et af de hurtigste shopping systemer, er rigtig godt til SEO, og meget skalerbart når han har behov for at udvide.
Shopware er en E-commerce platform som er oplagt for mange virksomheder, og på trods af at systemet ikke er lige så kendt som Magento, Shopify eller WooCommerce vil det i mange tilfælde være en langt bedre løsning. Dog er prisen for en Shopware løsning typisk også noget højere end en tilsvarende WooCommerce løsning. Men for mange vil det bestemt være den ekstra pris værd.
Vil du høre mere om Shopware og dine muligheder? Så giv os et kald.