Google Analytics – Lær dine kunde at kende
- Hvilke søgemaskiner kommer de fra
- Hvilke sider kommer der ind på
- Hvad er afvisningsprocenten på denne trafik
- Hvordan er udviklingen i din organiske trafik
Er du også en af de mange danskere som endnu ikke har noget ide om hvor mange besøgende deres hjemmeside har, hvor de besøgende kommer fra, og hvordan de bruger din hjemmeside. Så burde du kraftigt overveje at få installeret Google Analytics. Uden adgang til disse data, kan det være rigtigt svært at ligge den rigtige marketing strategi, optimere sin hjemmeside eller sikre sig at alt køre optimalt.
Uden Google Analytics kan du ikke måle hvor du får mest ud af dit online markedsføringsbudget.
Hvad er Google Analytics?
Google Analytics er et af de mange gratis værktøjer fra Google. Du opretter dig gratis inde på deres hjemmeside, kopiere et stykke kode, som du indsætter på din hjemmeside. Mere skal der faktisk ikke til før at Analytics, så begynder at indsamle alle mulige data om dine besøgende. Du har derefter mulighed for at logge ind på hjemmesiden for Google Analytics, og bruge deres rapporterings værktøjer til at finde en masse værdifuld information om din hjemmeside og dine besøgende.
Det kan f.eks. være ting som
- Hvor hurtigt vises dine 10 mest besøgte undersider
- Kommer mine besøgende fra Facebook, Online reklamer eller via organiske søgninger
- Hvor længe er de besøgende i gennemsnit på min hjemmeside
- Hvor godt konverterer min hjemmeside
- Hvor mange besøgende har jeg haft den sidste måned i forhold til måneden før
Alt sammen data som for langt de fleste virksomheder, bør indgå i deres virksomhedsstrategi. For uden et præcis kendskab til dine besøgende og deres adfærd på dit website, er det umuligt at ligge den rette strategi.
Hvordan kommer jeg i gang med Google Analytics
Et spørgsmål vi ofte får er – hvordan kan jeg installere Google Analytics eller hvordan får jeg google analytics på min hjemmeside?
Det er som sagt rigtigt nemt at komme i gang med opsætning af Google Analytics.
Gå ind på hjemmesiden http://www.google.dk/analytics/ og opret en gratis konto. Det kræver blot at du allerede har en Google konto, f.eks. i form af en Gmail.
Har du ikke en sådan, kan ved samme lejlighed oprette en sådan gratis. Har du allerede en Gmail konto, logger du blot ind med den.
Når du har oprettet kontoen, vil du komme ind på en side hvor du skal indtaste et konto navn for din Analytics konto, samt angive hvilken hjemmeside du ønsker at tilknyttet til Analytics. Derefter klikker du på knappen ”Hent sporing-id”, hvorefter du får en lille stump kode, der skal implementeres på hjemmesiden. Har du et CMS system som eksempelvis WordPress er det nemt at komme i gang. Google analytics i WordPress kræver blot du henter et af de mange analytics plugins og indsætter dit id.
Når dette er gjort begynder Google at indsamle data om dem som fremover besøger din hjemmeside. Du har altså ikke mulighed for at se data, for brugere der har været på hjemmesiden, før sporings koden er lagt ind.
Opsætning af mål
Et af de bedste redskaber i Google Analytics, er muligheden for at opsætte forskellige mål. Dette er især vigtigt hvis du driver en online webshop.
Et typisk mål her vil være et salg. Hver gang en kunde ligger en ordre i din webshop vil det derfor tælle for et mål. Du har dermed mulighed for at måle ting som konverterings ratio, og få en bedre ide om hvilken del af din trafik er af god kvalitet, og hvilken er mindre god. Det kan f.eks. bruges til at se om den annonce du har betalt flere tusinde for at få vist på jyllands-posten.dk er pengene værd, eller om din store aktivitet på de sociale medier munder ud i betalende kunder.
Måler man ikke på tingene, falmer man ofte i blinde og får dermed ikke det optimale ud af sin indsats.
Du har også mulighed for at sammenkoble din Google Adwords med andre Google produkter som Google search console (gamle webmaster tools) og Google Adwords, for på den måde at få adgang til endnu flere data.
Implementering af analytics mål på sin hjemmeside kan godt være lidt kompliceret, og kræver i mange tilfælde en smule kendskab til kodning.
Med Analytics kan du finde og optimere de sider på dit website som ikke lever op til dine besøgendes forventninger.
Præsentation af Analytics data
Som udgangspunkt kan det godt være svært at finde rundt i data mange datasæt som Google analytics stiller til rådighed. Især hvis du blot vil have et hurtigt overblik over hvordan din hjemmeside performer.
Derfor har du mulighed for at opsætte forskellige type af data dashboards, som kort sagt er samlinger over dine vigtigste data for et givent område.
Det kan f.eks. være en oversigt over dine annonceudgifter, antal salg, omsætning og hvilke lande dine salg kommer fra.
Lad os se på 3 typer af dashboards som kan hjælpe dig med at få et godt overblik over dine data.
Google Analytics Dashboard
Inde i Analytics er det også muligt at opsætte nogle tilpassede rapporter og dashboards som kan give dit det hurtige overblik. Det kan f.eks. være en analytic rapport over din organiske trafik (SEO), hvor du kan se data om:
- Hvilke søgemaskiner kommer de fra
- Hvilke sider kommer der ind på
- Hvad er afvisningsprocenten på denne trafik
- Hvordan er udviklingen i din organiske trafik
Google Data Studio
Et rigtig god gratis værktøj til at opbygge grafiske dashboards og få god præsentation af dine data, er Google Data Studio, som blot kræver en Google konto for at komme i gang med at bruge.
Har har du mulighed for at hente data fra et væld af forskellige kilde og flette dem sammen i dine rapporter.
Et godt eksempel på en Google Data Studio oversigt kunne være:
- Hvilke besøgende får jeg fra de sociale medier
- Hvordan konvertere Instagram trafikken
- Stigning i Facebook følgere over tid
- Hvilke er mine mest populære FB opslag
Geckoboard
Google Data Studio kan til tider godt være lidt svært at arbejde i. Vil du have et dashboard som er lidt nemmere at bruge og pænere visuelt, så er Geckboard en mulighed. Det koster en månedelig pris at benytte deres dashboard, men der er rigtig mange muligheder for at hente data fra en masse forskellige kilder og præsentere dem pænt og overskueligt. Det svære ved et dashboard som Geckoboard er ofte at begrænse sig og ikke tage alt for meget data med i oversigten.
Eksempler på information du kan sætte op i Geckoboard:
- Hvor mange salg har vi haft denne måned
- Hvilken enhed bruger de besøgende
- hvilke danske byer kommer de fra
- Hvor mange support tickets har vi haft denne måned
Der er masser af muligheder med analytics, og rigtig mange data du kan måle på.
Det vigtigste her er at bevare overblikket og kun bruge de mest relevante data når du opsætter et dashboard.
Har du brug for hjælpe til at analysere din data, til opsætning af Google Analytics og målsporing eller til opsætning af dashboards?
Så kontakt os og hør nærmere om dine muligheder.