Scroll Top

Hvordan vil SEO ændre sig i 2024?

Igennem 2023 er der generelt sket et fald i antallet af personer som klikker på de organiske resultater. Ganske vist et ret beskedent fald på omkring 6%, men dette er på trods af der er kommet endnu flere på Internettet. En del af den tabte trafik er gået til f.eks. stemme søgninger på smart højtalere og mobiltelefoner, flere fremhævet uddrag (feature snippets) så du ikke behøver klikke dig ind på siden, og generelt mindre synlighed til de organiske resultater. Denne lidt kedelige trend kommer med stor sandsynlig til at fortsætte her i 2024. Dette behøver nødvendigvis ikke at være en dårlig ting. I mange tilfælde vil det være med til at sortere en del af den mindre relevante trafik fra. F.eks. fra folk der kun skulle bruge en lille info tekst fra en af dine sider eller som bare klikker på nogle af de første resultater uden enlig at se nærmere på hvad de klikker sig ind på.
Så selvom din organiske trafik måske bliver en smule mindre, så er der en god chance for at kvaliteten af dem der så klikker sig ind – faktisk er højere end før. Men lad os se lidt på hvordan SEO vil ændre sig i løbet af 2024.

Læs også: Er SEO død?

Flere søgninger der ikke leder til et besøg på en hjemmeside

En ret stor del af de søgninger der foretages på søgemaskinerne, er søgninger som ikke resultere i et klik ind på en hjemmeside. Enten fordi de første resultater ikke er det den søgende er ude efter, eller fordi de får svaret på søgningen ude på Google uden at skulle klikke sig ind på en side. F.eks. en søgning som “Aabs sidste kamp” viser resultatet direkte nede under min søgning, uden at jeg behøver klikke mig ind på en hjemmeside for at finde det. Den slags 0 klik visninger kommer vi til at se langt mere til her i 2023, og det kommer også til at påvirke den måde vi laver SEO på.

AI Søgninger

Noget som vi også kommer til at se mere mere til er AI genererede svar på søgninger. Bing er i fuld gang med at implementere deres Chat robot direkte i søgningerne. Med den kraftige vækst i programmer som Bard og ChatGTP vil en del af den funktionalitet på sigt også blive en del af søgningerne på søgemaskinerne.

Indhold frem for specifikke søgeord

I takt med at Google’s AI bliver bedre til at forstå hvad en bestemt side faktisk handler om, vil vi så småt begynde at se sider ranker på grund af godt relevant indhold, frem for at de har specifikke søgeord placeret de rigtige steder på siden. Om det her i 2023 eller først senere at vi for alvor begynder at se dette i stor stil er svært at sige, men jeg gætter på det dog stadig vil gå nogle år før det ikke længere er nødvendig at optimere til specifikke søgeord. Den nye Google BERT opdatering er f.eks. et skridt i denne retning.

Bedre screening af falsk eller utroværdigt indhold

Hver dag er der masser af søger efter faglig ekspertise på Google. F.eks. råd til hvordan man behandler tandpine, investere sin penge mest sikkert eller hvilke regler der gælder inden for barnets bopæl.
Tidligere kunne hvem som helst i princippet rankere for disse, blot ved at have en side som var godt optimeret og så ellers opbygge nok backlinks. Med Google E-A-T opdatering (Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness) er der blevet ryddet godt og grundigt op i denne type visninger, så de resultater der vises, nu også har troværdighed og autoritet bag sig. Dette vil vi i 2023 med nok komme til at se endnu mere af.

Læs også: Hvilke fordele er der ved SEO?

Stor stigning i stemmesøgning (voice search)

I takt med at Alexa, Google Home og andre smartenheder bliver noget du finder i de fleste danske hjem, og folk bliver bedre til at bruge dem, vil vi uden tvivl se en stor stigning i stemme søgninger. Ikke blot for simple søgninger som Hey Google, hvornår lukke Alphaweb i dag? Men også mere komplekse søgninger som hvem var H.C Andersen? Denne teknologi er stadig i et tidlig stadig, så der er plads til masser af forbedringer på dette område, men i takt med at teknologien forbedres og antallet af smart enheder stiger, så vil en stor del af de søgninger vi i dag foretager på Google fremover foregå på din Google Home eller lignende enheder.

SEO optimering i 2020 - hvordan ændre søgemaskineoptimering sig?

Mobile first – et responsive mobil venligt design er nødvendigt

Mobile først betyder, at det nu om dage er den mobile version af din hjemmeside , som Google tager udgangspunktet i når den crawler dit website og inkluderer dine sider i deres søgeresultater. I grove træk bliver derfor det også den mobile version af dit website som Google benytter til at afgøre din placering i søgeresultaterne. Dette blev så småt implementeret i 2019 og i løbet af 2023 vil det komme til at have en afgørende betydning for din hjemmesides placering for en given søgning.

Linkbuilding

Gode backlinks til din hjemmeside har altid været en meget vigtig faktor når vi snakker SEO. Dette vil næppe ændringer sig her i 2023, men Google arbejder løbende på at forbedre deres algoritme når det komme til at spotte dårlige links. Private Blog Netværk (PBN) er stadig en vigtig SEO strategi for mange, og en strategi som ofte er temmelig effektiv. Bliver 2020 året hvor PBN’s i stor stil begynder at blive ineffektive? Muligvis, dette vil være et stort skridt mod at reducere de millioner af sites på Internettet som udelukkende har til formål at øge en hjemmesides placering, uden at bidrage med nogen form for relevant indhold.

Brug for hjælp til SEO optimering af din hjemmeside?

Dette var en kort oversigt over nogle af de trends vi kommer til at se inden for SEO i 2023, og selvom mange måske vil opleve fald i deres organiske trafik, så tror jeg ikke at det i ret stor grad vil komme til at påvirke deres salg. Dermed er SEO også særdeles effektiv her i 2023, og noget man som virksomhed stadig bør fokusere på.

Kommentarer (3)

Jeg tror først vi kommer til at se de store ændringer inden for SEO her i slutningen af 2021, og mange af de teknikker vi benytter i 2020 stadig vil være meget aktuelle. De par sider jeg selv laver søgemaskineoptimering på går stadig fint frem, selv med de teknikker som virkede for 3-4 år siden. Så de seneste par Google opdateringer har ikke betydet ret meget for mig.

Anders B. Jensen

Er selv overrasket hvor lidt nyt vi ser inden for søgemaskineoptimering for tiden. Stadig alt for mange PBN som stadig virker temmelig godt. Content is king er stadig et udtrykt som ikke holder hvis du spørger mig. Masser af links er king, hvis ens onpage SEO er sat ok op, behøver jo ikke engang at være perfekt optimeret så længe man har masser af links, selv dem af lav kvalitet kan have stor effekt.

SEO ændre sig jo nærmest ikke længere.. det er stadig alt for mange ufine metoder som stadig virker alt for godt. Troede aldrig jeg skulle sige det, men savner faktisk helt gode gamle Matt Cutts. Kan nogle gange godt blive lidt træt af at se spam sider som stadig ligger i top 3 på større søgeord.

Skriv en kommentar

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.