Hvorfor et responsive webdesign er så vigtigt
Det er ikke mange år siden, at størstedelen af alle besøgende på en hjemmeside, kom fra en stationær eller bærbar computer. Dette har ændret sig betydeligt over de senere år. Nu om dage kommer omkring 65-70% af de besøgende fra en mobiltelefon eller tablet. En udvikling som mange webdesignere ikke tog højde for blot 5-6 år siden. Har du en hjemmeside som er over 4 år gammel. Så er der en rigtig god chance for at folk som besøger den via en mobiltelefon, ikke får den optimale bruger oplevelse. Eller endnu værre, slet ikke kan bruge hjemmesiden eller webshoppen.
Faktisk så viser en nyere undersøgelse fra ”Our Mobile Planet”, at kun 20% er tilfredse med den oplevelse de får, når de besøger hjemmesider via en mobiltelefon eller tablet.
Ser vi på grafen herunder, så er mængden af folk der bruger en mobiltelefon til at gå på internettet med stigende, mens færre og færre bruger en almindelige computer. En trend som vi blot kommer til at se stige over de kommende år.
Læs også: Valg af webbureau til ny hjemmeside
Hvad er et responsive webdesign?
Responsive Web Design (RWD), er en metode som bruges til at designe hjemmesider, så de vises pænt på en hvilken som helst enhed. Det vil sige at dem som besøger hjemmesiden via en tablet eller mobiltelefon, vil få samme gode oplevelse, som dem der besøger den via en almindelig desktop computer. Desværre er der stadig rigtig mange som tror at kun få af de besøgende kommer fra en mobiltelefon, og derfor ikke vil bruge penge og tid på at få opdateret sin gamle hjemmeside.
Er du i tvivl om din website er responsive kan du teste den i forskellige formater inde på: Responsive tjek
Eller prøve den på din egen mobiltelefon.
Hvorfor du bør have en responsive website
Vises din hjemmeside eller webshop ikke ordentligt på en mobiltelefon eller tablet, så er det en god chance for at det koster dig kunder. Internet brugere er efterhånden blevet ret kræsne, så fungerer tingene ikke ordentligt eller er det svært at læse teksten uden at skulle zoome, så er de hurtige til trykke på tilbage knappen eller lukke siden helt ned. Rigtig mange danske hjemmesider taber tusinderne af kroner hver måned, fordi de ikke har overvejet – at størstedelen af deres besøgende sikkert kommer fra en mobil enhed. Vi ser endda ret ofte at mange af disse sider smider en penge efter betalte Ads reklamer, uden enligt at ligge mærke til at deres mobiltrafik slet ikke konverterer.
En nyere undersøgelser viser at over 30% af virksomheder her i 2022 – stadig ikke har en responsive hjemmeside. Noget som ikke alene gør at du måske gå glip af kunder, men også noget som kan påvirke dine placeringer på søgemaskinerne, da det nu om dage er mobil versionen af din hjemmeside der indekseres.
Er du i tvivl om hvor mange af dine besøgende som kommer fra mobile enheder, kan du gratis installere Google Analytics på din hjemmeside og så efterfølgende begynde at måle på det. På den måde kan du også få et indblik over hvilke af dine undersider som de besøgende bruger korrekt og hvilke som ikke fungerer optimalt for brugerne.
Responsive webdesign og SEO
En anden god grund til at du bør have en mobilvenlig hjemmeside, er hvis du har fokus på SEO og dine placeringer på søgemaskinerne. Er din hjemmeside ikke mobilvenlig, så risikere du at tabe placeringer, og dermed miste trafik til hjemmesiden. I takt med at flere og flere benytter mobile enheder, vil det også få en større betydning når vi taler SEO. Google er f.eks. små småt gået over til at bruge deres mobile først indeks, som groft sagt betyder at folk som søger på mobiltelefonen ikke nødvendigvis vil få vist de samme resultater som dem der søger på den desktop computer. Er ens hjemmeside ikke mobilvenlig, så risikere du en dårligere placering på mobile first indeks, og dermed risikere du at gå glip af en masse mobil trafik.
Skal du også have en ny responsive hjemmeside? Så kontakt os nu på +45 24926810 og hør nærmere om dine muligheder.