For mange virksomheder er det de lokale der står for størstedelen af omsætningen. Derfor er det også vigtigt at de lokale har nemt ved at finde dine ydelser eller produkter på Internettet samt praktiske informationer som åbningstider, kontakt oplysninger m.m.
En af måderne at gøre jeres virksomhed mere synlig på lokale søgninger er via lokal SEO.
Hvad er lokal SEO?
Lokal SEO optimering er en række teknikker som har til formål at gøre din hjemmeside mere synligt i lokalområdet.
Det kan f.eks. være du er en tømrer fra Aalborg og gerne vil have flere kunder finder din hjemmeside når de søger på ord som billig tømrer, hvad koster en tømrer, dygtig tømrer fra Aalborg. Lokale søgninger som SEO Aalborg, eller ny hjemmeside Nørresundby er søgninger som bringer meget målrettet trafik ind på din hjemmeside, frem for de mere brede søgning som søgeoptimering eller webdesign. Vi ser ofte en meget bedre konvertering på lokal trafik end på generel trafik.
For rigtig mange firmaer er dette noget af det bedste trafik de kan få ind på hjemmesiden, og netop derfor bør du overveje om lokal søgemaskineoptimering ikke også er noget for dig.
Læs også: Fordele ved SEO
Kan du forbedre din lokale SEO?
Der er flere ting du kan gøre for at forbedre din lokale synlighed.
Jo større autoritet din hjemmeside har, jo lettere er det at blive vist på lokale søgninger. Jo flere relevante links du har, og gerne fra andre sider som er kendte og har mange besøgende, jo bedre vil din hjemmesides autoritet blive. En højere autoritet på dit website gør det generelt nemmere at opnå bedre placeringer på Google, Bing, og Yahoo.
Jo mere der bliver talt om din hjemmeside på Internettet, og gerne med firmaets kontakt oplysninger (citations) jo bedre er det for din lokale synlighed.
Godt indhold er stadig en vigtig faktor også når det kommer til lokal SEO, så sørg for at have relevant og brugervenligt indhold på hjemmeside, her kan det også være en god ide at nævne dit lokalområde, hvad enten det er en by som Aalborg, et område som Nordjylland eller måske endnu mere lokalt.
Her er en god onpage SEO optimering og korrekt tekniske SEO også en stor fordel hvis du vil frem på placeringerne.
Google My Business
En anden måde at opnå større online synlighed lokalt, er via Google My Business – en af de mange gratis google tjenester.
Google My Business er den firma info kasse som du sikkert ofte har set når du søger på et bestemt firma eller en lokal ydelse.
Kan du blive vist her for din hoved ydelse eller produkt, så er det også en rigtig god kilde til lokal trafik.
Lige som med On page SEO er det muligt at optimere sin Google My business, og dermed opnå større lokal synlighed. Dette kan ofte være en fordel især i det større byer hvor der er mange inden for samme branche. Her kan en optimeret Google My Business konto, ofte være nok til at det er din virksomhed som vises over dine konkurrenters.
Google Maps
Søger du f.eks. på webdesigner Aalborg Øst vises der en række firmaer i nærheden af din placering. Jo bedre lokal SEO optimeret din hjemmeside er, jo større er chancen for at det er dit firma det bliver vist blandt de første resultater her. Optimering af Google Maps er ofte en god måde at opnå bedre lokal synlighed på.
Da der også er mange som klikker på disse resultater, kan det også øge dine salg eller trafik hvis du ligger til her. Der er forskellige teknikker du også kan benytte til at forbedre dine placeringer på Google maps. Lige som med My Business, er maps også en vigtig kilde til lokal trafik, og en som rigtig mange overser.
Er lokal SEO optimering det samme som Google My Business? Eller hvordan hænger de 2 ting sammen?
Hej Henrik
Begge dele kan være med til at gøre dig mere synlig lokalt, men det er ikke helt det samme. Google My Business bliver i mange tilfælde vist før de almindelige resultater, f.eks. i form af en Local Pack hvor 3 lokale virksomheder tæt på den søgende vises, eller i form af en virksomheds info boks for bestemt virksomhed. Jo bedre din Google My Business er optimeret jo større er chancen for at din virksomhed vises her på en relevant søgning.
Ved almindelig lokal SEO optimering så bliver du vist blandt de organiske resultater som kommer frem, dvs. de resultater der ikke har noget med Google My Business at gøre eller er betalte Google Ads annoncer.