Den typiske Dansker bruger i gennemsnit 1 time og 40 minutter om dagen på sociale medier. Det er meget tid – og har du styr på hvad du laver, så kan du let forvandle den tid til penge.
Dem der tjener penge på Instagram kaldes influencer. Fælles for dem er at de har et stort antal følgere, og er gode til at påvirke disse, til at købe eller gøre ting. Som influencer kan man tjene penge på sine følgere eller få mange gaver til sendt fra forskellige firmaer, hvis man til gengæld reklamere for disse gaver/produkter – så det er ikke underligt, at ideen om at blive Instagram-influencer lyder som et drømmejob for mange Instagram-brugere.
Men det er ikke et let job at give sig i kast med, fordi konkurrencen de sidste par år er blevet rigtig stor, og derfor kræver betydelig mere arbejde, end førhen.
Det at smide et foto om dagen op på de sociale medier i håb om, at flere følger en, er nu om dage slet ikke nok.
Heldigvis, kan du med lidt hårdt arbejde stadig få succes på Instagram. – og med disse 4 råd kan du komme godt fra start med dit nye influencer eventyr.
1.Vælg et iøjnefaldende navn
Vælg et navn der er let at huske eller et, der let forklarer, hvad din profil handler om. De fleste af de bedste navne er allerede taget, men det betyder ikke, at du ikke kan skabe noget iørefaldende til din nye profil. Hvad enten du skal opbygge et nyt brand eller benytte Instagram markedsføring så er det vigtigt at folk ser og husker dit brand.
Læs også: Få hjælp til Instagram markedsføring
2. Kend dit brand
Fakta: “Det digitale rum er mere mættet end nogensinde før, så det er super vigtigt at oprette din egen niche og stemme på de sociale media. Med andre ord skal din Instagram-konto tjene et specifikt formål for at få succes. For at definere dit brand kan du stiller dig selv spørgsmål som – Hvad er min mission og Hvordan er mit brand anderledes end andres?
Tænk derefter over stilen på dit brand, hvilke typer indlæg du vil dele, og stemmen bag din konto. Når du har defineret dit brand, skal du holde dig til det og ikke blive distraheret af sponsoreret indhold, der ikke passer til din stil eller profil.
Læs også:Facebook for mindre firmaer
3. Tag et fotograferingskursus
Det siger sig selv, at Instagram er en visuelt orienteret platform når du snakker sociale medier, og du kan ikke få firmaer til at give dig sponsoreret gaver – uden at fremvise smukke billeder af deres produkter på din profil. Derfor er det som regel en rigtig god ide at tage undervisning i fotografering. Ofte kan man finde billige 5-10 dages kurser på dit lokale undervisnings center, som faktisk er rigtig gode. Selv har jeg par gang været på fotokursus afholdt på tech collage, som var utrolig lærerige.
En anden mulighed hvis der ikke er nogle gode lokale kurser, er at tage et begynder kursus online, og så ellers bare gå i gang med at øve det du lære. At lære de tekniske begreber som lukketid, blænde, eksponering er en ting, men som med alt andet – øvelse gør mester.
Det tager tid at få opbygget et godt portefølje af smukke billeder til din profil – undgå at lægge halvdårlige billeder op bare for at få noget op på din Instagram hver eneste dag. “Som en tommelfingerregel, kan man sige hvis du ikke har noget godt at dele, skal du ikke dele det.”
Læs også: Kom i gang med LinkedIn annoncering
4. Få venner og opbyg relationer
En god ide er af finde andre bloggere, der er i lignende i stil som din profil. Begynde at kommentere, like, og opbygge et reelle forhold til dem. Med disse nye venskaber, vil mange af deres følgere også begynde at følge din profil og du vil dermed se en løbende stigning i antallet af følgere.
Hvis du følger disse 4 tips og eller ligger den nøvendige tid og resourcer i det, så er det stadig muligt at nå at blive en af de mange influencers på Instragram.
Vær dog opmærksom på at de i lidt tid har været nogle rygter om at Instagram måske på et tidspunk vil fjerne muligheden for at se hvor mange følgere en person har, hvilket igen vil gøre det sværere at finde firmaer som vil have dig til at reklamere for deres produkter.