Du er netop blevet færdig med din nye hjemmeside eller din nye webshop og vil gerne begynde at få mere trafik ind fra Google.
Som nystartet virksomhed er budgettet måske ikke til at hyre et professionelt SEO firma ind, men hvad kan du selv gøre for at forbedre dine placeringer på søgemaskinerne?
I denne artikel ser vi nærmere på søgemaskineoptimering for begyndere – hvilke begreber du bør kende til, samt de grundlæggende ting inden for SEO.
Vil du hellere betale dig fra opgaven, og er i tvivl om hvad søgemaskineoptimering koster, kan du finde mere info om dette her på Hvad koster SEO
Begreber inden for søgemaskineoptimering
Hvis der er noget som marketing folk elsker, så er det forskellige forkortelser og fagudtryk, og som ny inden for dette område kan det være svært at vide alle ord som KPI, SEO, CPA dækker over. Så lad ligge ud med at få defineret nogle af de mere grundlæggende marketing termer inden for søgemaskineoptimering.
- SEO
- KPI
- CPC
- CPA
- Crawling
- Landingpages
- On Page optimering
- Off Page optimering
- Domæne autoritet
- Backlink
- Nofollow
- Schema markup
- Linkbuilding
- Teknisk SEO
– Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskineoptimering.
– Key Performance Indicator – de vigtigste tal og målepunkter for din virksomhed.
– Cost per Click – f.eks. i forbindelse med betalt annoncering.
– Cost Per Acquisition – omkostninger per salg.
– programmer som gennemsøger din hjemmeside til indeksering.
– en særligt optimeret undersiden, ofte til en service eller et produkt.
– Indhold på siden samt hvor godt SEO optimeret den er.
– Ekstern omtale af din hjemmeside, backlinks, sociale medier osv.
– Et tal der angiver en hjemmesides styrke/tillid fra firmaet Moz.
– En link til din hjemmeside fra en anden hjemmeside.
– En link fra anden hjemmeside med et nofollow tag – har minimal SEO værdi.
– Struktureret data der tildeler Schema definition til indholdet på ens side.
– Opbygning af nye links til din hjemmeside til forbedring af autoritet.
– De tekniske ting som loadtider, schema osv der kan påvirke dine placeringer.
Læs også: Valg af SEO firma
Lav en søgeordsanalyse
Det er altid en god ting at starte med at få opbygge en liste over jeres vigtigste søgeord og som minimum hvor mange der i gennemsnit søger på de forskellige ord hver måned. Faktisk er det en af de vigtigste ting du bør få lavet – inden du overhoved går i gang med søgemaskineoptimering.
Med en sådan søgeordsanalyse i hånden, er det betydelig nemmere at se hvilke landingpages som i har brug for, og hvilke ord i skal bruge i teksterne når i udvilker nyt indhold til jeres hjemmeside.
Skal søgeordsanalysen være lidt mere kompleks, så kan i overveje at medtage ting som top 5 konkurrenter for hvert søgeord eller en form for indikator for hvor svært det vil være at komme i top 3.
Husk at blot fordi der er mange søgninger på et søgeord, er det ikke nødvendigvis det bedste søgeord at optimere til. Mange søgeord er ofte meget bredde, og der er måske kun en lille andel af dem som søger på det, som er relevante for jer.
Har i f.eks. en webshop der sælger iphone tilbehør, så kunne det jo være fristende at søgeoptimere til iphone med over 40.000 månelige søgninger, frem for iphone tilbehør der blot har 400 søgninger.
Her skal i så huske på at det vil kræve rigtig mange penge og ressourcer at komme frem på det store søgeord frem for det lille, samt en meget stor del af dem som søger på iphone, slet ikke er interesseret i tilbehør, men blot info om telefonen, priser osv.
Har du en Google Ads konto, kan du benytte deres Søgeordsplanlægning værktøj, til at få en lille ide om hvor mange der søger på de forskellige ting, og få enkelte forskal til relaterede søgninger. Har du en MCC Google konto som mange online marketing bereauer har, får du vist de præcise tal over antal søgninger. Ellers er der værktøjer som Ubersuggest eller KWfinder som kan være gode til at få opbygget en søgeordsanalyse med.
Få lavet noget godt indhold
Content is king – er et kendt udtryk inden for søgemaskineoptimering, og et udtryk som stadig giver rigtig god mening. Hvis du har tyndt indhold på din hjemmeside, så er chancen for at overbevise søgemaskinerne om at netop dit indhold er det mest relevante minimal. For mange emner giver det jo rigtig god mening at du ikke kan lave en god uddybende beskrivelse eller forklaring på 300 ord. Derfor ser vi ofte sider med 500-1000 ord ranker bedre end f.eks. en side med 300 ord. Dette er dog ikke altid tilfælde, men generelt foretrækker søgemaskinerne sider som har masser af godt indhold. Godt indhold er også med til at give de besøgende en god oplevelse, især hvis du giver dem løsningen på det de har søgt efter, hvad enten det er information, et specifikt produkt eller ydelse. En anden fordel ved godt indhold, er at folk ofte er mere tilbøjelig til at omtale din side på andre sider, og du dermed får opbygge flere naturlige links. Har du f.eks. en baby side og har en god artikel om brug af bæreseler, så kan det være nogle spørger på et baby form, hvordan skal jeg bruge en bæresele, og andre så svare – “Det kan du du se i denne gode artikel her”, og smider så en link til din hjemmeside. På den måde kan du styrke din link profil blot ved at have brugbart kvalitets indhold på dit website.
Har du ikke selv tiden, eller evnerne til at lave en masse kvalitets indhold, så kan du flere steder hyre en freelance skribent til at hjælpe med den slags opgaver. Priserne variere typisk fra 200 kroner per artikel til 800 kroner alt efter hvor store de skal være, og i hvilken kvalitet.
Skal du også bruge billeder på dine sider (hvilket altid er en god ide, da disse også tæller som indhold), og ligger du ikke selv inde med gode kvalitetsbilleder, så kan du så vælge at købe fra nogle af de mange stock foto sites på Internettet.
Få styr på de tekniske aspekter
En anden vigtig faktor når vi snakker søgemaskineoptimering, er hvor godt din hjemmeside fungere teknisk. Loader den hurtigt? Er den mobilvenlig? Har den en nem navigations struktur? Alle disse parametre og mange flere, er en del af det der kaldes teknisk SEO.
Teknisk søgemaskineoptimering er efterhånden også blevet en vigtig faktor, der kan påvirke din hjemmesides placering på søgemaskinerne. Derfor er det en rigtig god ide at sørge for at du har hurtige load tider (f.eks. ved brug af caching og optimerede billeder), den fungere på alle enheder, er brugervenlig og nemt at bruge, har unikt indhold og evt. benytter schema til at uddybe hvilke typer sider du har. Teknisk SEO er en af de ting som mange har svært ved selv at ordne, så her kan det give god mening at benytte et webbureau eller seo firma til at hjælpe med denne del.
Få flere backlink til din hjemmeside
Backlinks er stadig en af de vigtigste faktorer inden for søgemaskineoptimering. Hvis der bare er en smule konkurrence inden for din niche, så kan du have en side som har virkelig godt indhold, og fungere godt teknisk, men stadig ikke ligger i top 10 for dine vigtige søgeord, fordi dine konkurrence har været i branchen i flere år, og dermed har flere og bedre backlinks.
Så har du mulighed for at komme på dine leverandørs hjemmeside over forhandlere, få links fra relevante forum, eller fra andre sider inden for din branche, er det alt sammen med til at styrke din link profil og dermed dine placeringer. Det kan også være en god ide at blive listet på nogle af de større forretnings kataloger som yelp, hotfrog og lignende, eller blive omtalt med link på diverse nyhedsmedier. F.eks. hvis du kan få et lokalt online nyhedsmedie til at lave et indslag om dit firma eller en service eller produkt du sælger. Og selvfølgelig med en link til din hjemmeside. Jo mere relevant en backlink er inden for din niche, og jo mere kendt en side den kommer fra, jo bedre er det som regel.
Men undgår for alt i verden, at blot gå i gang med at få så mange links som mulig og ikke tænke på kvaliteten. Får du for mange dårlige links af lav kvalitet kan de faktisk skade din hjemmeside mere end de gavner. Der har igennem årene være flere eksempeler på selv rigtig store sider, som er helt eller midlertidigt blevet blacklisted på Google for brud på deres retningslinjer om link manipulation, så vælg dine backlinks med omhu. Som begynder inden for søgemaskineoptimering kan det med linkbuild godt virke rigtig svært, hvor finder man f.eks. de gode steder at få links fra? Og hvor langt kan du gå uden at overtræde Google retningslinjer?
Vælger du selv at gå i gang med at arbejde med linkbuilding eller søgemaskineoptimering generelt, så kan det være en god ide at melde sig ind i forskellige grupper inden for dette, f.eks. SEO den hårde kerne på Facebook, eller nogle af de mange SEO forums der findes derude.
Dette var en kort introduktion til SEO og vores søgemaskineoptimering for begyndere lyn kursus. Du har nu fået et grundlæggende kendskab til søgemaskineoptimering, og kan så småt begynde at optimere din egen hjemmeside, eller i det mindste have en bedre forståelse for hvad dit SEO firma prøver at sælge ind til dig.