Hvis dine brugere har nemt ved at benytte din hjemmeside, så er der en god chance for at søgemaskinerne også godt kan lide din hjemmeside.
Er din hjemmeside derimod rodet og svær at navigere rundt på, er langsom til at vises eller er der tekniske fejl på siden, så er der en god chance for at du ikke får de placeringer på søgemaskinerne som du fortjener. En måde at undgå dette på er ved at fokusere på teknisk SEO og den del optimeret så både dine brugere og søgemaskinerne vil få en bedre oplevelse når de kommer ind på din hjemmeside.
Hvad er teknisk SEO?
Teknisk SEO er et begreb som dækker over alle de tekniske aspekter af din hjemmeside, som kan påvirke dine placeringer på søgemaskinerne.
Dette er faktorer som er din hjemmeside sikker (https), loader den hurtigt, er den nem at finde rundt på, virker alle links osv. Alt sammen ting som også er med til at gøre din hjemmeside mere brugervenlig for de besøgende. Så du kan godt sige at er der tænkt over UX så er det også godt for din SEO.
Her er en liste over nogle af de mest almindelige tekniske SEO faktorer.
- HTTPS – er din hjemmeside sikker?
- Sitemap – et det nemt at crawle dit website?
- Struktur – et det nemt at navigere rundt på siden?
- Mobilvenlig – vises siden korrekt på en telefon?
- Link fejl – virker alle links på siden?
- Ens indhold – er dit side indhold unikt?
- Canonical Urls – bruger du Canonical urls korrekt?
- Sideadgang – kan søgemaskinerne få adgang til alle sider?
- Kode fejl – er der fejl i din HTML eller scripts?
- Struktureret data – bruger du de rigtige Schema indstillinger?
At få undersøgt og rettet alle de tekniske SEO faktorer kan være både kompliceret og tidskrævende opgave, som ofte kræver et godt kendskab til dit CMS system og webdesign generelt. Derfor er dette typisk en opgave man overlader til et webbureau eller en søgemaskine ekspert og i stedet fokusere sin kræfter på at udarbejder noget godt indhold.
Er teknisk SEO og onpage SEO det samme?
Der er en del som nok er en smule forvirret over hvor grænsen går imellem den tekniske optimering og almindelig on page søgemaskineoptimering. Og dette med god grund.
Teknisk SEO er en del af on page SEO – hvis det skal være helt korrekt. Dog vælge mange af opdele de 2 begreber op så teknisk søgemaskine optimering omhandler alle de tekniske aspekter som dem vi har listet i afsnittet oven over, og onpage søgeoptimering omhandler indhold, placering af søgeord, brug af overskrifter, og tags. Der er visser steder hvor de overlapper lidt, som brug af korrekt url struktur, navngivning af filer og intern link struktur imellem sider.
Dette giver god mening da det ikke altid er de samme personer som har kompetencer inden for begge aspekter.
Vi lavede her tidligere en stor list over de cirka 200 faktorer som påvirker dine placeringer i Google. Teknisk SEO jo blot en lille del af dette. Se hele listen her på Google Ranking faktorer
Når du starter på SEO, så er det en god ide at ligge ud med at få styr på din tekniske SEO som det første. Derefter bør du overveje at få lavet en professionel søgeordsanalyse, så du ved hvilke søgeord du skal optimere til. Først da kan du så begynde at fokusere på noget godt indhold og onpage optimeringer og derefter kan du så påbegynde off page søgemaskineoptimering eller linkbuilding som det også kaldes.
Hvad er Core Web Vitals?
Her i 2022 kommer vi ikke uden om Core Web Vitals når vi snakker teknisk SEO. Hvor man for blot et år siden søgte på hvad er teknisk seo, så er der nu om dage langt flere om er interesseret i hvad Core Web Vitals er.
Core Web Vitals er faktisk en vigtig del af din tekniske søgemaskineoptimering og dækker i stor stil over hvor god en oplevelse de besøgende får når de besøger din hjemmeside.
Typisk deles Core Web Vitals op i følgende elementer.
Largest Contentful Paint (LCP)
LCP er et begreb for, hvor lang tid det tager for det største synlige element vises. Det kan f.eks. være en slider på for siden, eller en video på et blog indlæg. Vil du forbedre din LCP score, skal du optimere load tiden på det største element som er synlig på den del af skærmen brugeren ser først når siden loader.
First Input Delay (FID)
Hvor hurtig er din hjemmeside til at reagere når der f.eks. klikkes på et element på siden? Det er groft sagt hvad FID dækker over. FID måler fra det tidspunkt, hvor en bruger første gang interagerer med din hjemmeside, til det tidspunkt, hvor browseren så faktisk reagerer på denne interaktion.
Din FID score kan ofte forbedres ved at optimere dine javascripts.
Cumulative Layout Shift (CLS)
Det er ikke noget mere irriterende end når du klikker dig ind på en hjemmeside og skal til at klikke på en link eller et billede og alt indhold på siden pludselig flytter sig en 1cm op eller ned. CLS er en indikator for, hvor visuel stabil en hjemmeside er, når den indlæses. Så hvis du har elementer som bevæger sig rundt i takt i takt med siden indlæses, så har du typisk en højere og dårligere CLS score.
Det var kort om Core Web Vitals som efterhånden er blevet en vigtig del af din tekniske SEO.
Tak for en rigtig god artikel. Jeg fulgte jeres råd her i artiklen og lavede et fuldt check på min hjemmeside, hvor jeg kiggede på alle de tekniske SEO faktorer i har nævnt her. Optimerede så godt jeg kunne på samtlige områder. Jeg kan kun sige at det bestemt har noget at sige. Fra plads 8 til 3 på vores vigtigste søgeord og flere pladser frem på mange af vores andre gode søgeord. Så på baggrund af min egen test kunne det godt se ud som om at denne del af SEOen for mange er ret undervurderet og har større betydning en først antaget. Hertil skal det lige siges, at der blev i den periode ikke udført nogen form for rettelser i indholdet, ingen nye links til siden eller andet som kunne påvirke placeringerne.