Hvis du har en online forretning så er mange af dine kunder med stor sandsynlighed på Facebook.
Facebook har mere end 2.3 milliarder aktive brugere dagligt, og er det sociale medier som har den største rækkevidde af alle de socialt medienetværk.
Deres reklamer giver dig muligheden for at skabe målret målgrupper, som du ikke nødvendigvis ville nå igennem til via SEO, Google Ads eller traditionel reklame. Selv med meget små annoncebudgetter, kan Facebook-annoncer være utrolig effektive for små virksomheder at nå ud til sine kunder på.
Med desværre er der også dårligt nyt, når vi snakker om små virksomhed der annoncer på Facebook. Ser vi på statistikkerne så viser det sig at cirka 62% af de små virksomheder mislykkes, når det kommer til Facebook-annoncer.
Det betyder dog ikke, at din virksomhed også vil mislykkes, og det er derfor vi er her for at hjælpe.
Dine kunder er næsten helt sikkert på Facebook, men hvis du ikke kender de bedste måder at nå dem på, spilder du penge. Når du betaler for en Facebook-annonce, der ikke leverer resultater, overleverer du din målgruppe til dine konkurrenter – altså dem, der håndterer deres Facebook-annoncer bedre end du gør.
I denne artikel hjælper vi dig med at blive en del af de succesrige 38 procent for hvem det lykkes at få at lave de rigtige annoncer.
Vi kommer ind på, hvorfor Facebook muligvis ikke fungerer for din virksomhed. Derefter undersøger vi, hvordan små virksomheder kan få succes, og klare sig godt på Facebook, Vi kommer ind på den tid det tager at håndtere Facebook-marketing og hjælper dig til at forstå, hvad der er nødvendigt for at lykkes med Facebook.
3 grunde til af Facebook-annoncer ikke fungerer for din virksomhed
Facebook annoncer er designet til at være succesrige; Facebook ønsker, at de skal virke for dig, for så bruger du dem mere og mere og dermed tjener Facebook flere penge. Annoncerne i sig selv er ikke problemet. Her er tre eksempler på hvorfor du måske fejler med din Facebook annoncering.
Læs også: Facebook annoncering – brug for professionel hjælp?
1. Dit publikum bruger ikke tid på Facebook
Jo mere tid du bruger på at lære dit publikum at kende, jo bedre vil du kunne annocere der hvor de tilbringer deres tid – og det er måske ikke Facebook.
For eksempel kan ældre voksne muligvis ikke bruge Facebook (eller internettet) overhovedet. Du kan også have problemer med at målrette mod andre B2B-marketingfolk på Facebook, som er vant til at se og er trætte af at se reklamer hele dagen lang.
2. Du forstår ikke dit publikum
Selv hvis dit publikum er på Facebook, kan du ikke nå ud til dem, hvis du ikke ved, hvem de er.
Facebook annoncer er kun effektive hvis de når ud til den rigtige målgruppe, og for at nå de rigtige mennesker, skal du kende din publikums demografi. Selvom et mindre testbudget på Facebook-annoncer kan ofte hjælpe med at se om en annonce virker eller ej. Har du ramt rigtigt, kan du altid øge budgettet.
3. Din annonce er ikke fangende
Det er utroligt vanskeligt for en forbruger udføre den handling du gerne vil have dem til, hvis du ikke har noget at lokke med. Du har muligvis det smarteste produkt eller den den bedste service på markedet, men en forbruger der aldrig har hørt om dig, er ofte fuldstændig ligeglad.
For at få nye kunder ind, har du brug for et blikfang, enten noget gratis til kunden eller eller tilbud de ikke kan stå for. Husk på at når folk er på Facebook, så er de ikke i købs mode. Det vil sige de ikke er på udklik efter produkter eller ydelse, så hvis du skal ændre på dette, så kræver det som regel noget ekstreordinært, eller at du rammer en som lige præcis står og mangler det du tilbyder.
Sådan får du success med Facebook annoncer til mindre virksomheder
Når du så har lagt en online marketing strategi og fundet ud af at Facebook er et godt medie for dig, så er der visse overvejelser du skal gøre dig selv. Som f.eks. hvor god er din virksomhed til at håndtere de sociale medier og den respons der kommer på din annonce? Er i ville til at smide den tid efter Facebook som dette ofte kræver og har i et stort nok budget til at det overhoved giver mening? De fleste af de virksomheder der fejler på Facebook, fejler fordi de kun gør tingene halvhjertet eller ikke er klar over hvor meget tid og penge det typisk koster at få success på Facebook.
Det vigtigste trin punkt når vi snakker Facebook annoncering er at du når ud til den rigtige målgruppe. Alt for mange der opretter annoncer, sætter deres målgruppe enten for bred eller for lille. Selvom det kan være fint at få din annonce ud til så mange som mulige, så er der allerede en stor del som enten klikker på den ved en fejl, eller blot for lige at se hvad det er for noeget, også selvom de godt ved at det ikke er noget de kommer til at købe eller gøre brug af. Har du en for lille målgruppe, vil du højst sandsynligt ikke opnå den effekt af din annonce som du havde håbet på.
Har størrelsen på dit firma betydning for om du får success på de sociale medier?
Selvom det ofte virker til at store kendte firmaer er ekstra successfulde på de sociale, så er dette ikke krav for at få success med Facebook. Rigtig mange meget små firmaer gør det også godt på de socialer medier og opnår stor success her. Det kræver blot at du har den rigtig viden, kender din målgruppe, og er villige til at bruge den tid det kræver. Her er viden og strategi typisk mere vigtig end størrelsen på virksomheden.
Kør forskellige version af dine annoncer
En god ide er at oprette flere annoncer og flere målgrupper og så teste af med et lille budget hvilke der virker. Husk at få nok data ind til at det giver mening at vurdere effekten. Vises den annonce f.eks. for 500, så er det ikke nok til at bedømme om det er effektiv annonce eller ej.
Mange bruger ofte et par uger på at teste forskellige annoncer af, og se hvilke der virker og hvilke der ikke fungere optimalt, før de øge budgettet og smider så smider pengene efter de annoncer er mest effektive.
Så ja, selvom du har en mindre virksomhed, så er der alligevel gode chance for at Facebook annoncering også vil virke for dig.